søndag 25. november 2012

Pepperkake -maaaan, what happened to our house???

weee... snøballer! (det nærmeste vi kommer her i Singapore)


Legg til litt rødt og vips... Førjulsstemning..!!


Piip


Pepperkake iskrem sandwich... YES please :)


Inntil videre.. leser vi om det og spiser ostekake!


Espresso-kopp i ostekakefarger...


I helgen fikk jeg plutselig juleånden over meg! Bladet fra Donna Hay inpirerte kraftig, men det var nok det instendige maset fra Mina som gjorde at vi måtte sette igang med pepperkakehuset allerede nå... jeg kjøpte det for litt siden for "å ha"... men det er ikke noe som heter det kom jeg på (etter man har fått barn) ;) 
Jeg sier det hver jul - "jeg er ikke spesielt julete av meg"- og lever i håpet hvert år om at jeg slipper unna... for så å oppdage i aller siste liten at det blir jul i ååår også! Julegavene MÅ kjøpes. Julepynten MÅ frem... etc.

Jeg mistet mammaen min da jeg var 13 år, og etter det har julen aldri vært det samme. Før det hadde vi en herlig tradisjon hvor vi feiret den hos farmoren og farfaren min - og store som små gikk rundt juletreet. Foreldre mine var separert, men likevel feiret de julen sammen - med sine nye respektive - hos farmor og farfar. One big happy family ;) 
I årene som fulgte feiret jeg julen forskjellige steder. Hos pappa, min tante og onkel, kjæresten min sin familie...og følgelig ble tradisjonen ikke lenger tradisjon. 

Når vi fikk Mina skulle vi endelig starte vår egen tradisjon! Hjemmet vårt i Asker markerte på mange måter starten på det. Og for første gang virkelig gledet jeg meg til jul! Til julegaveinnpakking, julebaking, julepynting etc.. - og det varte i hele to år ! Pofff... Så var det ut på tur igjen(!). Singapore ;) Og med det ble alt "midlertidig" igjen... 

Og det begrenser seg veldig hvor hardt man ønsker å engasjere seg da. Jeg vet folk som reiser til utlandet for noen år, og som rett og slett tar pause i tradisjonell julefeiring. Jeg tror vi gjør noe liknende..  Og for sikkerhets skyld stikker vi til Bali med noen venner i år. 
Det blir slett ikke dårlig, men jeg må si jeg savner det lune og koselige med tradisjonell julefeiring i Norge... Dog, vi har forhåpentligvis mange år foran oss hvor vi kan få spikret våre tradisjoner. Hva nå enn de egentlig er... 
Om ikke annet har jeg god tid til å tenke på det nå... 

Pepperkakehus er et must. Og selv om Mina gledet seg over å pynte det så snakket hun mest om hvor moro det skulle bli å ta hammeren å knuse det! Litt skuffet ble hun da jeg minnet henne på at det skulle skje først etter jul...
Men Singapore-guden må ha hørt henne - for bare timer etter at vi laget det, falt det i grus...av seg selv!! 

Jada...Ikea selger fine pepperkakehus, men de er dog ikke tilpasset Singaporianske værforhold..! Les; varmt og fuktig. 

Men Mina kunne ikke vært gladere.. ;D Hun slapp å vente til etter jul med å spise det! 

Ps Glemte jeg å si at jeg brant meg noe grønnjævlig på knekken da jeg skulle lime huset sammen? Enda godt det er ett år mellom hver gang! Må finnes en bedre patent...

God førjulstid, alle sammen :))


Stolt!

Husdrømmen



HEY...guys. wtf..?? ;)






"Pre- førjulsstemning (november)"



 LOVE&BLESS
XXX
MMB


3 kommentarer:

  1. Ha, ha - den historien har jeg hørt før! (det samme skjedde selvsagt med pepperkakehuset til våre venner som bodde i singapore for noen år siden). Men "snøballene" dun pyntet med var veldig fine, hvorfor har jeg ikke sett slike her???

    Ps. Jul på Bali høres helt greit ut.......

    Klem fra Trine

    SvarSlett
  2. Takk for at du deler alt, Mona. Jeg blir rørt av din julehistorie fra barndommen, og samtidig sitter jeg her og smiler over Mina som vil knuse pepperkakehuset så fort som mulig, og av huset som faller plutselig :) Og så så fiiint som det var!! Glad du rakk å ta bilde av det før det falt i grus.

    I dag tidlig snødde det så smått, men det var også smått. Her er det fortsatt bare er vått og sølete, og det blir det ikke mye julestemning av. Selv om Steinerskolen på Nesbru virkelig gjorde sitt for å skape jul og god stemning på julemarkedet i dag.Vel hjemme og inne i hus igjen har vi nå tent lys og satt over gløggen. Vi får late som så best vi kan :)

    SvarSlett
  3. Pepperkakehuset var nydelig! Tenkte helst at mine små skulle lage pepperkakehus med pappaen sin, for det har alltid vært hans greie, men vi får se... Bake pepperkaker skal vi ihvertfall! :)
    Ang julefeiring og tradisjoner, så har jeg stor tro på å gjøre det beste ut av det, uansett hvor eller med hvem! Jeg skal jo plutselig bare feire jul med mine små annenhvert år, og det er ikke noe moro. I år er det dog heldigvis min tur, og det er jo i grunn julas beste julegave!
    Denne tida med kos og samvær, er på mange måter også en tid for savn etter de som ikke lenger er her sammen med oss, og jeg skjønner godt at du har hatt problemer med å finne tilbake til barndommens juleglede. Jeg blir usannsynlig sentimental når jula nå nærmer seg, og igår måtte jeg blant annet gråte litt til barne-tv... Litt slitsomt egentlig, men også litt godt!
    Ekstra glad i deg for tida også altså! Ses snart på skype! <3

    Stor gladidegklem

    SvarSlett

Translate

Populære innlegg